تحلیل آزمون کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک سال ۸۸ و ۸۹

دو آزمون کارشناسی ارشد در دو سال 88 و 89 به صورت سراسری صبح روز چهارشنبه مورخ 23/11/87 و 28/11/88 برگزار گردید. این دو آزمون در رشته مکانیک شامل یک دفترچه به صورت سوال های عمومی شامل :

زبان تخصصی شامل 30 سوال از شماره 1 تا شماره 30

ریاضی شامل 20 سوال از شماره 31 تا شماره 50

و سوالهای تخصصی مربوط به رشته مکانیک شامل :

حرارت و سیالات که خود شامل دروس ترمودینامیک، مکانیک سیالات و انتقال حرارت می باشد و از مجموع این دروس 20 سوال تخصصی از شماره 51 تا 70 طرح گردید .

جامدات که خود شامل دروس استاتیک، مقاومت مصالح و طراحی اجزاء می باشد و از مجموع این دروس نیز 20 سوال تخصصی از شماره 71تا90 مطرح شد.

دینامیک و ارتعاشات شامل دروس دینامیک، ارتعاشات، دینامیک ماشین و کنترل ، که از مجموع آنها 20 سوال تخصصی از شماره 91 تا 110 مطرح گردید.

دروس تخصصی مربوط به رشته ساخت و تولید که شامل دروس: ماشین ابزار، قالب پرس ، علم مواد، ماشین های کنترل عددی، اندازه گیری، تولید مخصوص‎، هیدرولیک و پنوماتیک و مدیریت تولید می باشد . از بین تمامی این دروس 20 سوال تخصصی از شماره 111 تا 130 طرح شد.

مبانی بیومکانیک 1 و 2 که شامل 20 سوال از شماره 131 تا 150 بود
دروس پایه پزشکی که شامل دروس فیزیولوژی ، آناتومی و فیزیک پزشکی می باشد و از تمامی این دروس نیز 20 سوال از شماره 151 تا 170 مطرح گردید .

با توجه به نوع گرایش شرکت کننده ضرایب این دروس متفاوت می باشد . فقط داوطلبین گرایش مهندسی پزشکی مجاز بودند به انتخاب خود به جای ردیف های 3 و 4 به ردیف های 5 و6 پاسخ کامل دهند. که این مورد فقط در روی دفترچه آزمون سراسری سال 88 ذکر شده بود و در روی دفترچه سال 89 چنین موردی مطرح نشده بود.
مدت زمان پاسخگویی به سوال ها برای هر دو آزمون 88 و 89 ، 170 دقیقه بوده با تعداد کل 170 سوال . ضرایب دروس در هر دو آزمون تغییری نکرده تنها تفاوت آزمون ها در این بوده است که :
سوال ها در آزمون سال 88 به صورت کاملا مفهومی اما در آزمون سال 89 به صورت کاملا فرمولی قابل جوابگویی بوده است .

آزمون سال 88 به صورت گروههای A , B ,C ,D طبقه بندی گردیده بود که این گروها به صورت چهار صندلی در اطراف هم طبقه بندی شده بودند سوال های آزمون همه مشابه هم بوده فقط جای سوال ها در این گروهها در گروه B,Dمشابه هم و در گروه A,C نیز مشابه یکدیگر بوده . روی دفترچه آزمون نوع گروه با نام کد دفترچه درج گردیده بود و همچنین مشخصات داوطلب روی آن درج شده بود همین مشخصات و نوع گروه در روی پاسخ نامه فرد نیز درج گردیده بود. در آزمون سال 89 نیز به همین روال صورت گرفته بود با این تفاوت که روی دفترچه در کنار نام گروه یک بارکد ( Serial number ) نیز ذکر شده بود و نیز نام و نام خانوادگی و محل امضاء نیز در روی دفترچه قید شده بود که باید توسط داوطلب انجام می شد.
مجموعه مهندسی مکانیک در دو سال 88 و 89 کد 1267 را به خود اختصاص داده بود که این کد بر روی دفترچه نیز قید گردیده بود . استفاده از ماشین حساب در دو آزمون نیز غیر مجاز بوده است .
 

 

 

دروس عمومی :
1-1 زبان عمومی و تخصصی

درس زبان در تمامی رشته های آزمون کارشناسی ارشد همواره مشتمل بر 15 سوال عمومی و 15 سوال تخصصی بوده است. پرسش‎های قسمت زبان‎تخصصی همیشه به‎صورت درک‎مطلب (READIN COMPREHENSION)در رابطه با 2 تا 5 متن تخصصی طرح می شده اند در حالی که ساختار زبان عمومی هر سال دچار تغییراتی گردیده است و 10 سوال نخست زبان عمومی به پرسش های لغت (VOCABULARY)و 5 سوال بعدی به پرسش های دستور زبان(GRAMMER) اختصاص می یابد. سوالات لغت از یکدیگر کاملا مستقل و مجزا هستند، ولی دستور زبان به صورت جای خالی در یک پاراگراف متن مشترک تعبیه می شوند که اصطلاحا (CLOZE TEST) نیز نامیده می شود.سوالات زبان تخصصی نیز تقریبا برای تمامی رشته های در سال های گذشته و جاری مشتمل بر سه متن تخصصی و 5 وسال درک مطلب از هر یک بوده اند.
در هر دوآزمون سال 88 و 89 لغات بیشتر از TOEFL بوده و متن ها تخصصی تر بوده و کلمات تخصصی بیشتر در درک مطالب استفاده شده بود. متون درک مطلب سال 89 از لحاظ لغوی و معانی بسیار نزدیک یکدیگر بود.


2-1 ریاضی
این درس در دو آزمون سال 88 و 89 با تعداد 20 سوال مطرح گردیده بود. در آزمون سال 88 سوالات ریاضی مهندسی و معادلات با یکدیگر برابر بوده اما در سال 89 تعداد سوالات ریاضیات مهندسی بیشتر از معادلات بود. با این تفاوت که تعداد سولات در سال 88، 5 سوال مهندسی و 5 سوال معادلات بوده اما در سال 89 ، 9 سوال مهندسی و 4 سوال از معادلات و مابقی سوالات از ریاضیات 1و2 مطرح شده بود. تعداد سوالات مطرح شده از ریاضی 1 و2 در هر دو سال متفاوت بوده . در دو سال نیز بیشترین سوالات را درس ریاضی 2 به خود اختصاص داده بود.


دروس تخصصی :

1-2 حرارت و سیالات ( ترمودینامیک ، مکانیک سیالات ، انتقال حرارت)
درس حرارت و سیالات که هر سال 20 سوال تخصصی از دروس نامبرده شده را در بر می گیرد و در هر دوسال 88 و 89 به وضوح دیده شده است که مکانیک سیالات بیشترین تعداد سوال را به خود اختصاص داده است. در سالهای 88 و 89 با تعداد سوال 10. بعد از مکانیک سیالات بر عکس کنکور 88، در کنکور 89 درس ترمودینامیک و بعد از آن انتقال حرارت بیشترین تعداد سوال را داشته اند. این مجموعه دروس در سال 88 بیشتر به صورت مفهومی بوده اما در سال 89 به صورت فرمولی مطرح گردیده بودند .


2-2جامدات ( استاتیک ، مقاومت مصالح ، طراحی اجزاء)
این دروس نیز هر ساله 20 سوال تخصصی را به خود اختصاص داده اند . در سال 88و 89 سوالات مطرح شده در استاتیک و مقاومت مصالح تقریبا مانند هم و از همه مباحث مطرح شده بود.با این تفاوت که تعداد سوالات درس استاتیک در سال 88 مشتمل بر 7 سوال ،مقاومت مصالح 6 سوال و اجزاء ماشین 7 سوال، در سال 89، استاتیک 8 سوال بوده و تعداد سوالات مقاومت مصالح و اجزاء ماشین نیز با یکدیگر برابر بود .


3-2 دینامیک و ارتعاشات (دینامیک، ارتعاشات، دینامیک ماشین، کنترل)
این مجموعه نیز 20 سوال تخصصی را هر سال به خود اختصاص داده است . تعداد سوالات درس دینامیک ماشین و کنترل، در سال 88 با یکدیگر برابر و تعداد 5 سوال ، ارتعاشات 6 سوال و دینامیک 4 سوال و در سال89 همه با یکدیگر برابر و از هر درس 5 سوال طرح گردیده بود.


4-2 ساخت و تولید (ماشین ابزار، قالب پرس، علم مواد،ماشین های کنترل عددی، اندازه گیری، تولید مخصوص، هیدرولیک ونیوماتیک، مدیریت تولید)
در هر دو آزمون سال 88 و 89 این مجموعه دروس دارای تعداد 20سوال تخصصی بوده که در هر دو سال نیز از بین هر کدام از دروس نامبرده تعداد سوال برابر طرح گردیده بود. مباحث مطرح شده در هر دو سال در این مجموعه یکی بوده و تغییر چندانی نداشته است .


5-2 مبانی بیو مکانیک 1و2
این درس نیز دارای 20 سوال تخصصی بوده و ارتباط دارد به داوطلبانی که گرایش مهندسی پزشکی را انتخاب می کنند و مجاز هستند که به طور دلخواه پاسخ دهند، که البته این موضوع در روی دفترچه سال 89 درج نگردیده بود . این دروس نیز در هر دو سال 88 و 89 مشابه یکدیگر بوده و تغییر چندانی نداشته است. و سوالات به صورت مفهومی و فرمولی طرح شده بود.


6-2 دروس پایه پزشکی (فیزیولوژی، آناتومی، فیزیک پزشکی)
این دروس نیز به طور کامل 20 سوال تخصصی را در برگرفته است . در هر دو آزمون نیز بیشترین تعداد سوال مطرح شده را در سال 88درس فیزیولوژی به خود اختصاص داده بود . که در آزمون 88 تعداد سوال 9 و بعد از آن آناتومی بیشترین تعداد را در بر داشته ، و در آزمون 89 بیشترین سوال را درس آناتومی با تعداد سوال 9 به خود اختصاص داده بود. تعداد سوالات درس فیزیولوژی در سال 89، 6سوال مطرح گردیده بود.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد